4 måneders rytme og hvordan med grød

3. oktober 2018

Alder:
4 mdr.

4 måneders rytme og hvordan med grød

Hej Helen.

I forbindelse med vores flytning har vi skiftet sundhedsplejerske, men det er ikke lige gået så stærkt og vores pige er nu 4,5 mdr. Jeg har tilbudt hende grød de sidste to dage. Første dag blev til en skefuld og i dag spiste hun 10 skefulde. Jeg fik at vide ved 2 mdr-besøget at når vi kom til de 4 måneder behøvede jeg ikke vente for længe med grød, fordi hun siden fødslen er faldet på kurven.

Hun er så mild, smilende, rolig og glad og har været det siden fødslen, så selvom sundhedsplejersken besøgte os næsen hver uge for at følge hendes vægt, har jeg ikke været bekymret. Hun vejede 4475kg og 55 cm . ved 5-uger undersøgelse vejede hun 4740 kg og en længde på 60 cm. Hun er inden for normalt området, men jo konstant faldende på sin kurve. Da vi vejede ved 3 mdr var vi over 5 kg og hun så ud til at følge en kurve nu.

Jeg ammede kun i to måneder, fordi vi skulle supplerer så meget for st få hende ...

Annonce

... bare lidt op i vægt så amningen trappede ud. Det var jeg ufattelig ked af, men jeg kunne jo se, at det var nødvendigt. Hun har siden fødslen sovet igennem fra kl. 20 til kl. 07 kun afbrudt af en flaske eller to. Det gør hun fortsat. Hun sover tre lure i løbet af dagen.

Formiddagslur ca. 9-10.30 middagslur 12-14.30 og eftermiddag er meget forskelligt om det er 45 min eller det er kl. 17-18 herefter sover hun også meget forskelligt afhængig af eftermiddagsluren kl. 19 eller 20 men til natten.

Vi laver altid en flaske på 150 ml, men hun tømmer den aldrig. der er altid et sted mellem 20-50 ml tilbage og der går altid under 3 timer mellem mest 2,5 og nogle gange kun 2 timer til hun vil have en flaske igen. Jeg har prøvet at strække den til de 3 timer de sidste mange uger, men det er svært at få hende til at spise mere ad gangen. Måske du har et godt forslag til et god rytme for en på 4 måneder?

Venligst
Tyrens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder